سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوهای والا را به دست آورید که خداوندـ عزّوجلّ ـ آنها را دوست دارد، و از کارهای نکوهیده بپرهیزید که خداوند ـ عزّوجلّ ـ آنها را دشمن می دارد . [امام صادق علیه السلام]
 

 

 

برایم از قرآن بگو Say me about quran

          در این پرسش آورده بودى: «آیا در قیامت، حیوانات هم مجازات مى شوند؟» از آیه 38 سوره انعام و آیه 5 سوره تکویر و برخى احادیث اهل بیت(علیهم السلام) چنین استفاده مى شود که حیوانات نیز در صحنه قیامت حضور مى یابند و در آن جا مورد حسابرسى قرار مى گیرند; البتّه روشن است که حسابرسى آن ها با حسابرسى انسان ها تفاوت دارد; زیرا خدا پرونده هر یک از این دو گروه را به اندازه درک و شعورى که به وى داده، بررسى مى کند. حیوانات چون درک و شعورشان زیاد نیست، حسابشان هم خیلى سخت نیست; امّا به همان اندازه کمى که مى فهمند، به حسابشان رسیدگى مى شود.

          روزى رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)و یارانش با هم نشسته بودند و این صحنه را تماشا مى کردند: دو گوسفند شاخ دار به شدّت با هم درگیر شده، سخت مشغول کارزار بودند. گاه شاخ به شاخ هم مى انداختند و یک دیگر را به عقب مى راندند و گاه پس از یک دور خیز، به سوى هم حمله مى کردند. جنگ و درگیرى هم چنان ادامه داشت تا آن که یکى از آن ها با شاخ خود، محکم به دیگرى زد و با همین ضربه، پیروز میدان شد. گوسفند شکست خورده فرار کرد و به سرعت از صحنه مبارزه گریخت.

          پس از پایان نبرد گوسفندها، حضرت محمّد لبخندى زد که شگفتى یارانش را برانگیخت. از پیامبر پرسیدند: «اى رسول خدا! چرا خندیدید!!» پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)فرمود: «از آن گوسفند شکست خورده در شگفتم (که امروز بازنده میدان است و فرداى قیامت پیروز صحنه). به خدایى که جانم در دست اوست، در روز قیامت، خدا حق او را از گوسفند ستمکار خواهد گرفت.»([1])

          با این حکایت برایت روشن شد که جرم و خطاى حیوانات چگونه است و حسابرسى آن ها در چه حدودى خواهد بود.

 




[1]- تبسّم آفتاب، ص 20.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: چهارشنبه 85/8/3 ::: ساعت 7:0 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر