سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و ابو جعفر محمد بن على باقر از او ( ع ) حکایت کرد که فرمود : ] دو چیز در زمین مایه أمان از عذاب خدا بود ، یکى از آن دو برداشته شد پس دیگرى را بگیرید و بدان چنگ زنید : امّا امانى که برداشته شد رسول خدا ( ص ) بود . و امّا امانى که مانده است آمرزش خواستن است . خداى تعالى فرماید « و خدا آنان را عذاب نمى‏کند حالى که تو در میان آنانى و خدا عذابشان نمى‏کند حالى که آمرزش مى‏خواهند » [ و این از نیکوتر لطایف معنى را برون آوردن است و ظرافت سخن را آشکار کردن . ] [نهج البلاغه]
 

 

 

برایم از قرآن بگو Say me about quran

6ـ پاکیزگى در قرآن:

          خواهرم! در اوّلین پرسشت نوشته بودى: «آیا در قرآن مطلبى درباره طهارت و پاکیزگى آمده است؟» پاسخ آن است که آرى، قرآن کریم هم از پاکى روح سخن گفته و هم از پاکى جسم و بدن حرف زده است. آیه هاى مربوط به طهارت و پاکى روح به اندازه اى فراوانند که آوردن همه آن ها در این پاسخ، ممکن نیست. قرآن کریم، هر جا که از زشتى صفاتى مانند حسد، بخل، ریاکارى، غرور، بدبینى وامثال این ها سخن مى گوید و هر جا از صفات نیکى چون اخلاص، گذشت، حسن ظن و مانند آن تعریف مى کند، از پاکى روح سخن گفته است. شاید بتوان گفت که همه آیه هاى قرآن، به پاکى روح مربوط هستند; زیرا هر کدام به گونه اى، روح ما را از زشتى ها و تاریکى ها پاک مى کنند.

          امّا قرآن کریم، از پاکى بدن و لباس هم سخن گفته است. آیه هاى 108 سوره توبه، 4 مدّثر و 222 سوره بقره، به پاکیزگى لباس و بدن مربوط هستند. منظور از طهارت و پاکى در این آیه ها، فقط طهارت و پاکى روح نیست. بنابه نظر برخى از مفسّران، این طهارت و پاکى، شامل پاکى و نظافت ظاهرى هم مى شود. مثلا در آیه 108 سوره توبه که مى فرماید: «خداوند پاکیزگان را دوست دارد.» منظور از پاکیزگان دو گروه هستند; هم آن ها که روح خود را از زشتى ها پاک ساخته اند و هم کسانى که بدن و لباس خود را پاک نگه مى دارند.

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 85/7/17 ::: ساعت 7:0 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر